• ورزشی
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Telegram Instagram Eeitaa Eaparat
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • سیاسی
    • بورس
    • اقتصادی
  • پیشخوان روزنامه
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • سیاسی
    • بورس
    • اقتصادی
  • پیشخوان روزنامه
  • عکس
  • فیلم
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو

خانه » ذوب آهن اصفهان ریل قطارهای پر سرعت را داخلی سازی کرد

ذوب آهن اصفهان ریل قطارهای پر سرعت را داخلی سازی کرد

  • شناسه خبر: 1760
  • تاریخ و زمان ارسال: 27 آذر 1403 ساعت 8:22
  • بازدید : 124
  • نویسنده: مدیر سایت

تاکید معاون علمی رئیس جمهور بر عزم دانش‌بنیان‌ها برای ساخت قطارهای پرسرعت:

ذوب آهن اصفهان ریل قطارهای پر سرعت را داخلی سازی کرد

حرکت در مسیر تکامل زنجیره قطار مترو

در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حمل نقل، آیین افتتاحیه رام قطار ملی با حضور حسین افشین معاون علمی رئیس جمهور و علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل شرکت واگن سازی برگزار شد و قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی برای تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این آیین افتتاحیه با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت : ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده و فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.

افشین در این مراسم طی سخنانی نخست به عقبه داشتن نسبت خود با این پروژه پرداخت و گفت: دو روز پس از اینکه در بیستم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دریافت کردم، در جلسه‌ای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشست‌های معمول تفاوت ویژه‌ای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ زیرا چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.

وی ادامه داد:  آن زمان گروه صنعتی  پلورسبز  کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، مهندس طاهری از من خواست تا دوره ای آموزشی در این زمینه برگزار کنم.

از این رو، هفته ای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند می رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.

وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تست ها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسه های شن و بدون مسافر واگن ها تست می شدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یک سال و نیم بیش‌تر در این سمت باقی می ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار می‌نشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان می برد!

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگن‌ها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفه‌های ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفه های هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس  همذات‌پنداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.

به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور داشت، این است که پروژه های بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این‌که به بلوغ خوبی در زمینه حمل‌ونقل رسیده‌ایم، افزود: در زمینه حمل‌و نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومی‌سازی واقعی صورت گرفته است و شرکت‌های دانش ‌بنیان زیادی توانسته‌اند با کیفیت بالا در سطح بین ‌المللی محصولات خود را ارائه کنند.

معاون علمی رییس‌جمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.

به گفته او، مهم ترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را  کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم مهم ترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیت های خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.

گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.

این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.

با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.

داخلی سازی قطار پرسرعت

مطالب مرتبط

ذوب‌آهن اصفهان با تمام توان پیگیر حل مشکل بیمه بازنشستگان

برگزاری مانور مواسات و همدلی در ذوب آهن اصفهان

امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در ذوب‌آهن اصفهان

امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان در توسعه پروژه‌ها و زیرساخت‌های شهری سهیم خواهد بود

همکاری ذوب‌آهن و گروه جهادی برای راه‌اندازی پروژه‌های کارآفرینی

مدیریت ذوب‌آهن اصفهان برای بهبود شرایط زیست‌محیطی عزم جدی دارد

بازدید مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از پروژه‌های عمرانی و حفاظتی مجتمع

خواهشمندیم برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربری خود بشويد

جدیدترین مطالب

آرشیو خبر ها
  • ویژه اسلاید 26 اسفند 1403

    ذوب‌آهن اصفهان با تمام توان پیگیر حل مشکل بیمه بازنشستگان

  • ویژه اسلاید 26 اسفند 1403

    برگزاری مانور مواسات و همدلی در ذوب آهن اصفهان

  • ویژه اسلاید 26 اسفند 1403

    امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در ذوب‌آهن اصفهان

  • ویژه اسلاید 23 اسفند 1403

    امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در ذوب‌آهن اصفهان

  • ویژه اسلاید 21 اسفند 1403

    ذوب‌آهن اصفهان در توسعه پروژه‌ها و زیرساخت‌های شهری سهیم خواهد بود

  • ویژه اسلاید 21 اسفند 1403

    همکاری ذوب‌آهن و گروه جهادی برای راه‌اندازی پروژه‌های کارآفرینی

پربازدیدترین ها

  • بازدید: 1,291 گام مهم برای تولید اقتصادی در ذوب آهن اصفهان با بهینه سازی مصرف کک
  • بازدید: 1,145 شرکت های بزرگ می بایست دانش بنیان شوند
  • بازدید: 1,115 اعطای گواهینامه تایید صلاحیت آموزش ‌های تخصصی صنعت ریلی به ذوب آهن اصفهان
  • بازدید: 832 قرارداد 30 هزار تن تولید ریل 60E1 در آینده نزدیک مبادله می شود
  • بازدید: 820 تایید مجوز صادرات میلگرد ذوب آهن اصفهان به کشور آلمان با تمدید گواهینامه همولوگیشن
  • بازدید: 712 تعویض موتور اسموک فن در کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان
  • بازدید: 626 کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان

جدید دیدگاه ها

    صنعتی شدن یکی از مهمترین لازمه‌های زندگی در جامعه معاصر است. ویژگی اصلی صنعتی‌شدن، تولید به روش ماشینی است که پایه رشد فزاینده توان تولید، بهره‌وری و نیز تخصصی شدن اقتصاد در همه ابعاد به‌شمار می‌رود .

    دسترسی سریع

    • ورزشی
    • سیاسی
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • فرهنگی
    • ورزشی
    • سیاسی
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • فرهنگی

    شبکه های اجتماعی

    Telegram Instagram Eeitaa Eaparat

    تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری آوا صنعت ایران می باشد .

    طراح آژانس دیجیتال مارکتینگ دوروک